Heb je vragen?
Ondernemen draait om mensen en niet om producten of merken. Mensen maken het bedrijf. Dat betekent ook dat aandacht voor die mensen dé cruciale succesfactor is voor elke organisatie. En juist daaraan ontbreekt het nogal eens. Wat gaat er mis en hoe kan het beter?
Voor veel professionals die na maart 2020 aan een nieuwe baan zijn begonnen, was dit een surrealistische ervaring: je loopt dezelfde trap op, zit op hetzelfde kamertje in je eigen huis, alleen met hoofden op je beeldscherm die je niet kent. Hoe krijg je dan gevoel bij je nieuwe organisatie?
De krapte op de arbeidsmarkt is een belangrijk thema. Werkgevers spannen zich dan ook meer en meer in om medewerkers te boeien en te binden. Maar hoe doe je dat effectief? Hoe vul je boeien en binden écht in als ‘interesseren en behouden’ – en niet als ‘ketenen en vastmaken’, of als half werk waarin het behouden vergeten wordt?
Naar verwachting keren ruim 700 wethouders – bijna de helft van het totaal - na de gemeenteraadsverkiezingen niet terug in het college. Zij moeten op zoek naar een nieuwe werkkring. Een verrassing zal dat voor de meesten niet zijn. Dat neemt niet weg dat het wennen wordt. Of, zoals een oud-wethouder tegen mij zei: ‘Ineens zat ik thuis op de bank en dacht ik: wat nu?’
Sinds enkele maanden ben ik opnieuw geïnteresseerd in het fenomeen ‘Flow’: de mentale staat die energie en werkgeluk genereert, waarin je het gevoel hebt boven jezelf uit te stijgen.
Werknemers kwijnen weg achter hun laptop thuis. Is dit het nieuwe normaal of mogen we gauw weer naar kantoor?