Een warm, welkom thuisgevoel

Een warm, welkom thuisgevoel

Marloes Klootwijk werkte 16 jaar in het Maasstad Ziekenhuis, als apothekersassistente en later als unitcoördinator. Tot ze op het punt belandde dat ze dacht: wil ik dit nog? En als ik nog eens iets anders wil, wat zou dat dan zijn? Per toeval diende zich de kans aan om een ander pad in te slaan. Een pad dat haar in 2022 bij Van Ede & Partners in Rotterdam bracht, waar ze nu officemanager is.

De stap van unit coördinator in een ziekenhuis naar officemanagement lijkt heel groot. Hoe is dat zo gekomen?

“Net toen ik om me heen ging kijken, raakte mijn zus, die in het Erasmusziekenhuis werkt, in gesprek met Monique de Koning. Zij was als verandermanager bezig met de reorganisatie van (ziekenhuis)apotheken. Ze vertelde mijn zus dat haar bedrijf iemand zocht die op kantoor kon ondersteunen bij lopende projecten. Mijn zus dacht meteen aan mij, en bracht ons met elkaar in contact. Het klikte en ik heb de sprong gewaagd. Ik had het erg naar mijn zin, tot de pandemie uitbrak en ik vanuit huis moest werken. Het vooruitzicht was dat dit zo zou blijven, want het kantoor waar ik zat, werd opgeheven. Dat was wel een reality check. Ik ben me er heel erg van bewust geworden dat ik onder de mensen wil zijn. Dat is voor mij belangrijk. Gelukkig kwam die kans weer voorbij, opnieuw via Monique, die inmiddels naar Van Ede & Partners was overgestapt in de rol van vestigingsdirecteur. Toen ze mij benaderde voor deze functie, ging ik graag in gesprek.”

Wat trok jou in deze functie?

“Ik vind het fijn om het anderen naar de zin te maken en ik hou van contact met mensen. In deze functie komt dat samen. Dat trok me erg aan, én het idee om het eerste aanspreekpunt te zijn op de vestiging. Als mensen contact zoeken met Van Ede & Partners, maar ook als ze voor het eerst bij ons komen. Ik word er blij van om ze een vertrouwd gevoel te geven, een warm, welkom thuisgevoel. Dat is een van mijn kwaliteiten: ik ben heel verzorgend. Dat talent kan ik nu goed inzetten. Dat vind ik fijn aan deze job. Gewoon het verzorgen, kleine dingetjes regelen zoals verse bloemen, alles waardoor mensen zich snel op hun gemak voelen en hier veel ontspannener vertrekken dan ze eerder binnenkwamen.”

Het is fijn om onze cliënten persoonlijke aandacht te kunnen geven

Wat is je takenpakket?

“Als officemanager ben ik echt het eerste contact voor cliënten. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat ik veel mails beantwoord, of waar nodig doorzet naar collega’s. Daarnaast ben ik van alle praktische zaken. Zoals zorgen dat de informatie in ons systeem terechtkomt, offertes opstellen in overleg met Monique en de administratie bijhouden. Ik regel trainingen bij ons op de vestiging en meld cliënten die daaraan toe zijn, aan voor trainingen elders in het land. Ook die variatie maakt deze baan voor mij aantrekkelijk. Het ene moment ontvang ik iemand, het andere moment sta ik lunch klaar te maken voor een training op onze vestiging. Als de tijd het toelaat, doe ik dat liever dan bestellen. Het wordt altijd erg gewaardeerd als er een soepje, salade, broodjes en meer lekkers klaarstaan om uit te kiezen. Ik probeer ook rekening te houden met allergieën. Fijn om dat stukje persoonlijke aandacht te kunnen geven. En ondertussen leer ik elke dag nieuwe dingen. Ook dat is heel leuk.”

Wat leer je zoal?

“Spelenderwijs pik ik bijvoorbeeld best veel op van het gedachtegoed van Van Ede & Partners. Ook dat spreekt me aan. Als er bedrijfsdagen georganiseerd worden waar dat gedachtegoed ook aandacht krijgt, probeer ik er altijd bij te zijn. Ik vind het een mooie manier van naar individuen kijken: iedereen heeft talent, en iedereen is uniek. Je weet heus wel wat je leuk vindt en wat je van nature in je hebt, maar daar ben ik me meer van bewust geworden sinds ik hier werk. En dan heb ik niet eens een coachingstraject gedaan!”

De jongere garde wil wel een succesvolle carrière, maar niet ten koste van alles

Trekt dat gedachtegoed ook een bepaald type cliënten aan? Valt jou als eerste aanspreekpunt iets op?

“In een eerste gesprek vraag ik altijd: ‘Vanwaar je interesse in Van Ede & Partners?’ Wat ik sterk proef uit de antwoorden die ik daarop krijg, is dat mensen voelen dat er hier oprechte interesse is in hun verhaal. Wat dat verhaal ook is. Ik zie ook dat het aandeel begin-dertigers toeneemt. Die hebben ooit voor een opleiding gekozen, zijn vaak via een stage in een baan gerold en vervolgens van de ene functie in de andere. En zitten uiteindelijk op een positie waarvan ze zich afvragen of ze zich daar wel goed bij voelen. Wat ook opvalt is dat vooral de jongere garde niet alleen maar wil werken. Ze hebben ook graag quality time thuis. Ze willen wel een succesvolle carrière, maar niet ten koste van alles. Misschien dat de coronaperiode daar ook aan heeft bijgedragen. Ik denk dat veel mensen daardoor anders naar hun werk en leven zijn gaan kijken.”

Hoe is dat voor jou?

“Ik heb drie jonge meiden van veertien, elf en acht. En ik moet eerlijk zeggen dat de coronaperiode ons als gezin dichter bij elkaar heeft gebracht – ook al was het een vervelende periode, zeker voor degenen die er veel ellende van gehad hebben. We zaten hele dagen thuis, de kinderen moesten thuis onderwijs krijgen. Ik kreeg daar gelukkig van mijn vorige werkgever alle ruimte voor. Dat gaf ook de kans om het even anders en beter met elkaar te doen, en weer even tot elkaar te komen. We zijn bijvoorbeeld weer samen gaan ontbijten aan een gedekte tafel, iets wat we daarvoor niet deden omdat mijn man heel vroeg naar zijn werk moest. De verbinding die dat brengt, zijn we weer gaan waarderen. Dat hebben we er dus in gehouden. En zoals ik al zei, ben ik in die periode zelf ook meer gaan nadenken over wat ik belangrijk vind in mijn werk en mijn leven. Met als uitvloeisel dat ik nu bij Van Ede & Partners aan de slag ben. Met heel veel plezier.”

Terug naar Interviews