“Neem de tijd om je talenten te ontdekken en ga er dan mee aan de slag’’ - In gesprek met Doesjka Groen

“Neem de tijd om je talenten te ontdekken en ga er dan mee aan de slag’’ - In gesprek met Doesjka Groen

In de reeks gesprekken met medewerkers van Van Ede & Partners een gesprek met Doesjka Groen, o.a. eerstelijnsondersteuner bij Van Ede & Partners.

Mijn collega’s ondersteunen met informatietechnologie, daar word ik blij van.

Doesjka studeerde aan de Hogere Hotelschool op Scheveningen. Na haar stages in Parijs en Londen en afstuderen in de richting Marketing, werkte zij ruim acht jaar in Londen voor o.a. het Hilton op de luchthaven Heathrow, het Grosvenor House op Park Lane en opende zij een nieuw Holiday Inn in Ealing. In diverse managementfuncties, van Housekeeping, Night Manager tot Reservations, was zij mede verantwoordelijk voor de serviceverlening in deze 4- en 5-sterren hotels van 140 – 1500 kamers. Na haar tijd in Londen kwam zij in contact met Van Ede & Partners in Amsterdam om haar te begeleiden naar een nieuwe baan in Nederland.  

Waarom ben jij verbonden aan Van Ede & Partners, wat is jouw drijfveer? 

Doesjka: ’Ik werd cliënt bij Van Ede & Partners in Amsterdam en na een paar maanden werd ik gevraagd door Carina Benninga - destijds mijn consulent - of ik interesse had om lid van het office management team van de Amsterdamse vestiging te worden. Op dat verzoek ben ik ingegaan en ik werk inmiddels al bijna twintig jaar voor Van & Ede Partners. Het is fijn om voor onze organisatie te werken, want ik kan mezelf zijn en doen waar ik goed in ben. De mensen binnen Van Ede & Partners zijn oprecht, het is een mooi team en soms houdt iemand mij een spiegel voor en daar leer ik dan weer van. 

Wat is jouw rol binnen Van Ede & Partners? 

‘Ik ben begonnen op het secretariaat in Amsterdam, maar dat werk was nogal hectisch en gaf mij te veel prikkels. Op een gegeven moment was er versterking nodig om een nieuw computersysteem in te voeren. Dat project ben ik toen gaan doen en zo ben ik eigenlijk in de automatisering gerold. Ik was toen de schakel tussen de computertechneuten en de medewerkers van onze organisatie. Heel leuk en uitdagend om te doen en iets waar ik goed in blijk te zijn. Na afloop van dit project werd ik verantwoordelijk voor het functioneren van de informatiesystemen binnen Van Ede & Partners landelijk. Ik werk nu voor onze afdeling Services en fungeer als applicatiebeheerder, ontwikkelaar en tester van ons cliëntvolgsysteem en andere (informatie)systemen en train alle medewerkers en consulenten op dit gebied. Voor hen ben ik ook een soort vertaler van hun wensen op het gebied van informatievoorziening. Ik doe nu de first line support, naast nog een aantal andere taken, een ontzettende fijne baan, waarin ik helemaal mezelf kan zijn. In deze baan kan ik een leven lang leren, dat ervaar ik als een voorecht.’ 

Wat typeert jouw aanpak als eerste lijns ondersteuner? 

‘U vraagt en wij draaien. Ik vind het fijn om de persoon te zijn op de achtergrond, als een bassist in het orkest, die haar partij meespeelt. Ik vind het prettig om 1-op-1 met mensen samen te werken en om service te verlenen. Daarnaast vind ik het leuk om nieuwe dingen uit te zoeken, dat komt goed van pas bij de snelle ontwikkelingen in de informatietechnologie. Ik ben dienstbaar, maar soms ook wel wat streng. Ze noemen me soms ook wel een schooljuf. Ik vind dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen ontwikkeling. Ik wil iedereen graag ten dienste zijn, maar zij moeten wel op een gegeven moment zelfstandig kunnen werken. Ik verlang van mijn ‘cliënten’ dat zij ook een beetje hun best doen. Dus ik ben dienstbaar en ook streng.’  

Wat betekent voor jou de zin van werk? 

‘In de eerste plaats word ik blij van mijn werk, want ik kan ergens aan bijdragen. Ik kan ertoe doen. Samen sparren met mensen en nieuwe oplossingen bedenken, dat zie ik als het ondernemen met mijn talenten. Ik werk vaak alleen, maar vind het ook fijn om voor anderen klaar te staan. Die bijdrage leveren aan het succes van Van Ede & Partners en daardoor een fijne dag hebben, dat is voor mij de zin van werk.’ 

Vertel eens een mooie cliëntervaring? 

‘Niet precies een cliëntervaring, maar wel een mooie werkervaring. Met de Amsterdamse vestiging verzorgden wij re-integratieprojecten voor het UWV. Ik werkte toen nog op het secretariaat. Samen met mijn collega Nanda hadden wij enorm veel werk aan deze projecten. Veel administratieve handelingen en deadlines. Dat werd niet altijd begrepen door onze collega’s die dan vaak, voor ons, op de meest ongelegen momenten onze aandacht vroegen of niet meewerkten aan de deadlines. Dat liep echt de spuigaten uit. Nanda en ik hebben toen tijdens het vestigingsoverleg, op de muziek van het lied Ademnood, een act opgevoerd, waardoor wij onze collega’s fijntjes en met humor duidelijk maakten dat het anders moest. Soms moet je iets geks doen om je punt te maken!’ 

Heb jij een tip voor een potentiële cliënt? 

‘Ik ben zelf cliënt geweest en ben toen uitgedaagd om de durf te tonen om goed naar mezelf te kijken. Voldoende tijd besteden om me bewust te worden van mijn talenten. Goed te kijken naar mijn eigen handelen en doen. Zo is voor mij bevestigd dat ik goed kan structureren en organiseren. Ik heb een praktische inslag en stel hoge eisen aan professionaliteit en kwaliteit, aan mezelf en aan anderen. De bewustwording van mijn talenten heeft er mede toe geleid dat ik nu een gepassioneerde ondersteuner ben, die graag nieuwe dingen leert, ontdekt en deelt. Op deze manier heb ik mijn huidige bestemming gevonden. Dus mijn tip aan onze cliënten is: ‘Neem de tijd om jouw echte talenten te ontdekken en ga er dan mee aan de slag.’ 

Wat betekent succes in jouw werk binnen Van Ede & Partners? 

‘Succes is voor mij als ik iets in elkaar zet dat echt werkt voor mijn klanten binnen Van Ede & Partners. Dat het goed is geordend en het echt ‘klopt’. Waardoor zij goed kunnen functioneren en soepel hun bijdrage aan onze organisatie kunnen leveren. Zo is het fijn om computersystemen efficiënter en effectiever te maken. Daar worden de medewerkers binnen Van Ede & Partners blij van. Als dat lukt ben ik succesvol en word ik blij. Dat hoeven niet persé steeds grote projecten te zijn, ik word ook al blij van dagelijks kleine uitdagingen.’ 

Heb je een interessante boekentip voor een potentiële client? 

‘Jazeker. ’De Alchemist’ van Paulo Coelho, waarin de lezer gestimuleerd wordt ‘het’ vooral bij zichzelf te zoeken. Dit boek kan je er toe zetten om jezelf bewust te worden van je echte talenten.’ 

 

Tekst/interview: Derick Maarleveld
 

 

Terug naar Interviews

Doesjka Groen

Eerstelijnsondersteuner