“Neem voldoende tijd voor zelfreflectie” - In gesprek met Anjo Middel

“Neem voldoende tijd voor zelfreflectie” - In gesprek met Anjo Middel

In de reeks gesprekken met medewerkers van Van Ede & Partners vandaag een gesprek met drs. Anjo Middel, psycholoog en consulent van de vestiging in Den Haag en Zeist

‘Wij helpen mensen weer de zin in hun werk te laten voelen. Wat vinden zij belangrijk, wat vinden zij zinvol? Geen abstracte verhalen, maar we geven het samen vorm door deze zin concreet in werk te vertalen. Wat doe je ermee?’

Anjo studeerde Arbeids- & Organisatie-psychologie en werkte zowel in de overheid (Politie, Ministeries) en in dienstverlening (banken en verzekeraars), als ook voor een commerciële omgeving (retail). Zij is een bevlogen en gecertificeerde loopbaanprofessional en ervaren trainer met een sterke focus op de ontwikkeling van mensen in hun eigenheid, waardoor inspiratie, echtheid en effectiviteit hand in hand kunnen gaan in hun werk. Haar persoonlijke inspiratie vindt zij in de verbinding tussen bezieling en zakelijke effectiviteit. Anjo is al meer dan tien jaar verbonden aan Van Ede & Partners als psycholoog en consulent en heeft daarnaast haar eigen praktijk: AMP Consultancy.

Waarom ben jij verbonden aan Van Ede & Partners, wat is jouw drijfveer?

Anjo: Het gedachtegoed van Van Ede & Partners ervaar ik als uitermate actueel in de huidige tijd, waarin veel gebeurt op de arbeidsmarkt. Er is gebrek aan bezieling, er zijn burn-outs en een toenemend aantal depressies. Dat is nog nooit is zo groot geweest.
Wij helpen mensen weer de zin in hun werk te laten voelen. Wat vinden zij belangrijk, wat vinden zij zinvol? Geen abstracte verhalen, maar we geven het vorm door deze zin concreet in werk te vertalen. Wat doe je ermee? Hoe handel je vanuit wat jij waardevol en zinvol vindt? Door te handelen vanuit de waarden van de client en vanuit wie de client is. Wij werken vanuit congruentie tussen hoofd, hart en buik. Rationaliteit, emotionaliteit en handelen. Dingen waarover je nadenkt, het rationele, ook dingen waar je van houdt, waar je affiniteit ligt, waar je bezieling ligt. Maar ook wat je ermee doet, hoe je er een bestemming aangeeft, die bij jou past. Dat kan werk zijn maar ook andere zaken in het leven.
Mijn drijfveer is een bijdrage te leveren aan mensen, die geen bezieling meer voelen of nooit hebben gehad, hun bezieling weer terug te krijgen. Ik zie vaak mensen met doffe ogen binnen komen, zij zijn hun bezieling kwijt, ze hebben geen zin meer, ze zijn moe, voelen zich mat en vertellen vaak dat ze het gevoel hebben geleefd te worden, geen pro-actieve keuzes (meer) te maken en handelen volgens de automatische piloot. Dan gaan we met ze aan de slag in deze mooie omgeving. Dat omkeren, het hervinden van hun bezieling en hun persoonlijke eigenwaarde vind ik mooi. Ze krijgen dan die mooie glimmers in hun ogen.

Wat is jouw rol binnen Van Ede & Partners?

Ik beweeg en ontwikkel me graag, ik doe graag nieuwe dingen naast elkaar, ik leer graag, wil me blijven ontwikkelen. Dat is ook zichtbaar in mijn werk bij Van Ede & Partners. Ik heb verschillende rollen bij Van Ede & Partners, hier in Den Haag, Zeist en ook landelijk. Ik ben voorzitter van de landelijke psychologenoverleg, lid van de selectiecommissie voor nieuwe consulenten en psychologen. Ik organiseer de leergang voor nieuwe collega’s. Verder ben ik trainer van de profiel – en de campagnetraining. Ik ontwikkel regelmatig nieuwe trainingen, ben mentor voor nieuwe collega’s, begeleid hen in hun nieuwe leren. Dat laatste is ook heel leuk om te doen, te sparren met nieuwe collega’s, daar leer ik ook weer van. Dit alles naast mijn begeleidende rol als psycholoog en consulent in Den Haag en Zeist.


De rol van de psycholoog

In mijn werk zie en spreek ik veel mensen, waardoor ik snel hun blinde vlekken kan zien en benoemen. Ik adviseer ze om stapje voor stapje de goede richting in te gaan. Bijvoorbeeld als een client de ambitie heeft om over te stappen in een nieuwe rol of naar een nieuwe sector, dan zien zij vaak op tegen zo’n grote stap en denken dat gaat me toch niet lukken. Ik stimuleer hen dan toe te werken naar hun doel door kleine en vooral haalbare stapjes te zetten. Geen grote doelstellingen ver weg, maar kleine concrete stapjes. Wat zou je vanmiddag al kunnen doen? Heel praktische stappen in het hier en nu, in de richting waar de client naar toe wil. Kleine successen creëren, daar gaat het vaak om. Bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk te doen in die nieuwe richting. Dat geeft vertrouwen en maakt een overstap naar een nieuwe rol of sector veel gemakkelijker. Dat is typerend voor mijn werkwijze.
De rol als psycholoog ligt het dichtst bij mij, met name de 1-op-1 gesprekken met mijn cliënten. Het mooie is het vertrouwen dat je geeft én krijgt, waardoor er van alles kan gebeuren, er allerlei openingen ontstaan die ik zelf soms ook niet voor mogelijk houd. Door een grondige voorbereiding, door vragen te stellen, door mijn kennis en ervaring, maar ook door mijn intuïtie in te zetten, stel ik mij open voor de ander, waardoor er allerlei mooie dingen kunnen gebeuren.
De ontmoetingen met al die verschillende mensen, de diversiteit van al deze rollen, het schakelen van de ene naar de andere rol, dat maakt mijn werk heel boeiend.


Vertel eens een mooie ervaring met een cliënt?

Een ondernemer was failliet gegaan. Hij kwam binnen met een rood hoofd van de stress. Hij liet mij zijn Cv zien en wilde mijn advies voor een sollicitatie die hij de volgende dag zou gaan doen. Hij had nog nooit gesolliciteerd en was enorm gespannen. Voor hem was dit een heel acuut en concreet probleem. Hij ging solliciteren op een rol die niet bij hem paste, waarvan ik zag dat hij daardoor niet gelukkig zou worden. Hij was altijd ondernemer geweest met de verantwoordelijkheid voor veel medewerkers. Hij solliciteerde op een rol als medewerker in een salesteam, een veel te kleine rol. Hij voelde een enorme urgentie. Hij had nog nooit gesolliciteerd en zijn Cv zag er niet zo goed uit.
Ik heb met hem gesproken over die urgentie. Was het wel nodig om zo snel te gaan solliciteren? Toen bleek dat hij meer tijd had dan hij zelf voelde. Ik adviseerde hem niet direct te gaan solliciteren, maar met mij een aantal gesprekken te doen, om al zijn opties eens rustig op een rijtje te zetten. Ik heb hem tot rust gebracht. Samen analyseerden wij waarom hij failliet was gegaan en kwamen tot de conclusie dat hij botte pech had gehad, mede door de crisis. Hij zat enorm met zijn ‘falen’ voor zijn gezin. Door onze gesprekken kreeg hij weer vertrouwen in zichzelf en zijn kunnen. Uiteindelijk is hij opnieuw gaan ondernemen in een andere branche en heeft een nieuw én succesvol bedrijf opgebouwd.
Een ander voorbeeld. Een cliënt van de UAF, de vluchtelingenorganisatie. Een vrouw uit Irak, een medisch analiste, zeer sociaal en intelligent. Ze sprak nog matig Nederlands. Ze was dankbaar voor de kans die ze in Nederland kreeg. Ze was zoekende en ‘eager’ om te leren. Samen onderzoeken we hoe Nederlanders tegen haar aankijken om haar zelfvertrouwen op te bouwen. Ze had iets innemends, ze had een enorme gunfactor. Via netwerkcontacten kwam ze in gesprek met mensen van een ziekenhuis en werd uitgenodigd om te solliciteren. Toen bleek ze ook nog eens zwanger te zijn. De selectiecommissie wilde haar graag hebben en dacht aan de langere termijn en bod haar toch die baan aan. Zij is inmiddels helemaal geïntegreerd in Nederland.


Heb je een tip voor een potentiële cliënt?

Neem voldoende tijd voor zelfreflectie. Heel veel cliënten komen in onrust en angst bij ons binnen, met een drive om zo snel mogelijk weer een baan te vinden. Dat is de grootste fout die je kunt maken, want vaak blijf je dan in het zelfde spoor doorgaan. Het spoor, waarin het niet goed ging. Het is belangrijk stil te staan bij de vraag waarom het fout ging in dat spoor en te onderzoeken of er ook andere mogelijkheden zijn. Er zijn vaak veel meer opties voor een nieuwe baan dan cliënten in eerste instantie denken.
Wat betekent succes in jouw werk bij Van Ede & Partners?
De cliënt ben jezelf. Mijn ervaring is dat de trajecten waar ik zelf het meeste van leer, die voor mij inspirerend zijn, voor de cliënten het meest succesvol zijn. Door geïnspireerde gesprekken met cliënten ontwikkelen we samen, leren wij samen. Cliënten verbazen mij vaak door hun leervermogen en hun veerkracht om weer nieuwe stappen te zetten. Het is een soort gezamenlijke verwondering waarin we zitten, er gebeurt iets heel wezenlijks. Het is soms bijna magisch als mensen iets gaan doen wat ik van tevoren niet had kunnen voorspellen, waar zij zelf heel blij mee zijn. Daar kan ik heel blij van worden. Dit gebeurt bij veel cliënten, bij al onze consulenten. Binnen van Ede & Partners staan wij open voor nieuwe leerervaringen, waardoor wij collectief onszelf blijven ontwikkelen en daardoor beter onze cliënten kunnen begeleiden. Dat noem ik het collectief succes van Van Ede & Partners.

Tekst/interview: Derick Maarleveld


Wil je meer weten over Anjo en haar werk bij Van Ede & Partners? Klik dan hier!

Terug naar Interviews

Anjo Middel

Is werkzaam bij: