“Werk moet voldoening geven” – Huib Bartels

“Werk moet voldoening geven” – Huib Bartels

Werk moet voldoening geven. Als dat niet zo is, dan loop je leeg en raak je burn-out. Om dat te voorkomen moet je werk doen waar je goed in bent. Wat je plezier geeft. Werk, dat meer energie geeft dan het kost.

Huib Bartels

In de reeks gesprekken met medewerkers van Van Ede & Partners spreek ik vandaag met Huib Bartels, directeur van de vestiging in Den Haag. Plaats van handeling is het mooie pand aan de Klatteweg in de lommerrijke wijk Duttendel.

Voordat Huib zich verbond aan Van Ede & Partners was hij advocaat en werkzaam in de verzekeringsbranche en de dienstverlenende sector (NS) als lijnmanager en directeur. Naast zijn werk  voor Van Ede & Partners is hij ook werkzaam als searcher van non-executives (toezichthouders en commissarissen) bij het Nationaal Register. Deze ervaring is zeer waardevol voor zijn werk bij Van Ede & Partners.

Waarom ben jij verbonden aan Van Ede & Partners, wat is jouw drijfveer?

Huib: Ik vind het mooi om mensen te kunnen te helpen bij het vinden van een plek in de samenleving, waarin zij echt van toegevoegde waarde kunnen zijn, waarbij de client zelf ook een goed gevoel krijgt. Het is mooi te zien, dat de client weer krachtig kan deelnemen aan de samenleving. 

Dat geeft mijzelf overigens ook een goed gevoel. Ik doe mijn werk niet alleen voor de ander, maar ook voor mezelf. Door mijn werk voeg ik op mijn beurt ook weer waarde toe aan de samenleving. Eigenlijk helpen de client en ik elkaar. Dat is het mooie ervan, dat drijft mij. Als ik dat niet zo zou voelen, dan zou ik dit werk niet moeten doen.

Wat is jouw rol binnen van Ede & Partners Den Haag?

Ik heb een dubbele rol. Enerzijds ben ik consulent en begeleid ik cliënten. Anderzijds mag ik ook de vestiging leiden. Je moet dan denken aan acquisitie van nieuwe cliënten en het onderhouden van contacten met opdrachtgevers. Daarnaast werk ik aan de interne huishouding, zorgen dat we in het juiste pand zitten, dat het pand er goed uitziet. Het moet goed functioneren voor onze cliënten. Ons pand is onderdeel van onze filosofie. Het pand is onlosmakelijk verbonden met de manier waarop wij cliënten begeleiden. Dat is een bewuste keuze. De omgeving waarin wij begeleiden moet zodanig zijn, dat cliënten zich hier thuis voelen en dicht bij zichzelf kunnen zijn.

Het luistert heel nauw waar wij zijn gevestigd. Het is heel anders om hier op de rustige en groene Klatteweg te zijn gevestigd dan in een flatgebouw op driehoog achter. Dat zou niet passen bij onze filosofie. Deze natuurlijke omgeving geeft de client een heel ander gevoel. Zij moeten zich thuis voelen, dicht bij zichzelf zijn, waardoor zij tot rust kunnen komen. De verbondenheid met de natuur helpt daarbij. Zelf maak ik ook wel een wandeling met een client rondom het groene Klein Zwitserland. Dat alles om de client dicht bij zichzelf te laten komen, tot rust te laten komen. Wat dat betreft hebben wij hier een fantastische locatie.

De filosofie van Van Ede & Partners?

Wij zijn ervan overtuigd dat ieder mens een rol heeft in de samenleving. Die rol is voorzien, is datgene wat je kan, dat kan je niet voor niks. Dat kan je om een bijdrage aan de samenleving te leveren. Ieder mens heeft dus een talent. Dat geeft je dan ook een goed gevoel, omdat je iets doet wat je goed kan.

Ieder mens is uniek en wij stimuleren onze cliënten met hun eigen talent te ondernemen. Hun bestemming te vinden en daarmee een bijdrage aan het welzijn van de samenleving te leveren.

Dat voert terug op de school van de filosofie van Plato. Er zijn net zoveel talenten beschikbaar om tot een ideale samenleving te komen. Zover zijn we nog bij lange na niet. Wij zeggen: ‘begin dan maar bij jezelf om dat te doen waar je goed in bent.’ Waar jij voor bestemd bent, waar jij de talenten voor hebt gekregen. Doe daar iets mee en maak het verschil. Dat is onze filosofie.

Je bent een stukje in de grote puzzel

Het is vergelijkbaar met een grote puzzel, die we moeten proberen te leggen. We vormen allemaal een stukje in die puzzel. Waar jouw stukje in het geheel past, dat is best wel puzzelen. Waar vul je het gat op?  Dat kan ook veranderen in de loop der tijden. Het is een dynamische puzzel. Jouw stukje in die puzzel kan veranderen en past wellicht na verloop van tijd op een andere plek beter.

Voldoening

Er zijn mensen die dingen doen, omdat ze dat moesten van vroeger. Of, mensen doen werk, dat ze geleerd hebben, maar waar ze eigenlijk helemaal niet goed in zijn. Dat geeft geen voldoening. Doe datgene waarin je goed bent, dat je voldoening geeft. Dat is jouw immateriële inkomen, naast jouw materiele inkomen. Als je geen voldoening hebt in je werk, dan loop je leeg en raak je burn-out. Het gaat om voldoening, dat je werk je plezier geeft, dat het meer energie geeft dan het kost. Daardoor laadt je jouw batterij op. Dat is voldoening.

Vertel eens een mooie clientervaring?

Een client moest weg bij zijn bedrijf en was op zoek naar wat hij wilde gaan doen. Een hele aardige man, zocht zekerheid en was een beetje voorspelbaar. Hij had moeite met het schrijven van zijn zelfanalyse. Hij kon geen ‘achievements’ benoemen (red: prestaties waarop je trots bent). Toen heb ik hem gestimuleerd om letterlijk terug te gaan naar vroeger, naar zijn oorspronkelijke woonplaats. Client ging terug naar zijn geboortedorp in Groningen. Hij liep door het dorp en opeens herinnerde hij zich dat hij vroeger altijd wegliep. Hij was nieuwsgierig om te weten wat achter de volgende hoek lag. Zo kwam hij een keer op een markt terecht en werd door een marktkoopman naar huis gebracht. Deze herinnering gaf hem het inzicht, dat hij van nature heel nieuwsgierig is. Dat hij weer nieuwsgierig wil zijn in het leven. Dit was de inspiratie om iets anders te gaan doen. Hij heeft een andere baan gevonden en hij is ook leraar aardrijkskunde geworden.Bijdragen aan het hervinden van die nieuwsgierigheid door deze client heeft mij veel voldoening gegeven. 

Heb je een tip voor een potentiele client?

Na een oriëntatiegesprek adviseer ik altijd om het gesprek te laten bezinken. Zodat client de tijd neemt om te bepalen wat hij/zij ervan vindt, hoe het voelt. Ik adviseer cliënten alleen een traject bij ons te doen als dat goed voelt. De client moet zelf kiezen. Je doet het voor jezelf, niet omdat anderen vinden dat je een traject moet volgen. Die eigen overtuigeng van de client is een noodzakelijke voorwaarde voor succes.

Wanneer beschouw jij jouw werk succesvol?

Als de client haar puzzelstukje heeft kunnen leggen in de die hele grote puzzel. Haar bestemming heeft gevonden. Dat hoeft niet altijd een baan te zijn, dat kunnen ook andere activiteiten zijn. Ons werk is succesvol als de client tevreden is met deze bestemming. Vaak zeggen cliënten dat zij eerder dit traject bij ons hadden moeten doen, waardoor zij eerder hun puzzelstukje hadden ontdekt en hun plek in de puzzel hadden gevonden. Dat is mooi om te horen. Dat geeft mij weer voldoening. Wilt u meer weten over Huib Bartels en zijn werk bij Van Ede & Partners? Klik dan hier!