“Het gevoel ertoe te doen” – Karin Leemans-van Rattingen en Nathalie Alewijnse

“Het gevoel ertoe te doen” – Karin Leemans-van Rattingen en Nathalie Alewijnse

Je ziet cliënten een persoonlijke ontwikkeling doormaken. Ze komen vaak met een zware last binnen en maken dan een metamorfose mee, waardoor ze weer gaan geloven in zichzelf en in de wereld.

Karin Leemans-van Rattingen

Het gevoel dat je hebt als je je iets kan bijdragen aan de mensen die hier komen, dat je bijdraagt aan hun succes. Dan kan mijn dag niet meer stuk.

Nathalie Alewijnse

Karin en Nathalie vormen het kloppende hart van de Van Ede & Partners organisatie in Den Haag. Karin is al zeventien jaar als office manager verbonden aan Van Ede & Partners. Na haar loopbaan in de bancaire sector, bij handelsmaatschappijen en in de kunstwereld kwam deze allrounder naar Van Ede & Partners. Ook Nathalie werkte bij verschillende werkgevers, waaronder KPN, NLkabel en de Mauritsklinieken. Zij kwam Karin een aantal jaar geleden parttime versterken. Samen vormen zij een gastvrij, kundig en gezellig team.

Waarom zijn jullie verbonden aan Van Ede & Partners, wat is jouw drijfveer?

Karin: Ik ben naar Van Ede & Partners gekomen omdat ik voor een bedrijf wil werken waar het gaat over mensen en hun persoonlijke ontwikkeling. Dit is de beste verandering geweest in mijn loopbaan. Mensen worden bij Van Ede & Partners in hun waarde gelaten, krijgen geen stempel opgedrukt. Zij kunnen hier volledig zichzelf zijn. Ik kwam indertijd vanuit een crisissituatie binnen. Ik was in één week mijn relatie, mijn huis én mijn baan verloren terwijl ik de zorg had voor mijn zoon. Ik voelde de grond onder mij wegzakken.  Ik heb mezelf hier kunnen herstellen en verder kunnen ontwikkelen maar ook heb ik door deze levenservaring meer inlevingsvermogen gekregen als het gaat over wat cliënten hebben meegemaakt als ze bij van Ede aankloppen. Ik heb veel geleerd van de ervaringen met cliënten en de gesprekken met collega’s. Ik ben bewuster gaan leven doordat ik meer nadenk over mijn leven, over de kernvragen die wij aan cliënten stellen: Wie ben ik? Wat kan ik? en Wat wil ik? Je ziet cliënten een persoonlijke ontwikkeling doormaken. Ze komen vaak met een zware last binnen en maken dan een metamorfose mee, waardoor ze weer gaan geloven in zichzelf en in de wereld. Dat is mooi om te zien. Cliënten komen vaak aan het eind van het traject ons bedanken voor ons werk, daar kan ik ontzettend van genieten.

Nathalie:  Ik ben hier via een gemeenschappelijke kennis uit mijn netwerk terechtgekomen. Mijn wens was ergens te gaan werken waar de mens belangrijk is, dat miste ik bij vorige werkgevers Hier is oor voor elkaar, er wordt naar elkaar geluisterd. We zijn hier geen nummertje, je kunt jezelf zijn. Het contact met cliënten, variërend van een chit-chat tot inhoudelijk op hun traject geeft meerwaarde aan ons werk. Dat maakt ons echt onderdeel van het Van Ede team. Ik vind het leuk cliënten te ondersteunen in de organisatie van hun traject. Het is fijn om daarvoor waardering te krijgen. Ik vind het ook een voorrecht om op deze plek te werken. De groene en sportieve omgeving en vriendelijke sfeer in ons huis, dat is heel anders dan driehoog achter bij het Hollands Spoor. Daardoor voel je jezelf snel thuis, cliënten en ook ikzelf.

Wat is jullie rol binnen Van Ede & Partners Den Haag?

Wij zijn als office-management onderdeel van het hele Van Ede team. Onze brede ervaring,  belangstelling voor mensen en levenservaring komt hier volledig tot zijn recht. Wij ondersteunen cliënten en consulenten organisatorisch in hun traject en hun werk. Het is onze rol om de cliënt zich hier welkom en thuis te laten voelen. Wij zorgen ervoor dat het organisatorisch  soepel loopt, het huis netjes opgeruimd en gezellig is. Het is belangrijk dat op administratief gebied de cliënttrajecten zorgvuldig worden behandeld . Logistiek moet alles aanwezig zijn. Wij zijn de gastvrouwen voor de cliënten en de ondersteuners van onze collega’s.

Karin: Ik houd mij bezig met het samenstellen van de training- en workshopagenda. Ik plan en monitor de voortgang van cliënttrajecten. Ik ben verantwoordelijk voor het financiële proces en de administratie, het inrichten en onderhouden van het huis en het aansturen van het secretariaat. En, ik maak ook deel uit van het marketing team.

Nathalie: Wij zijn het eerste contact met de oriënterende cliënten als zij aan de telefoon informatie vragen. Wij zijn en voelen ons de ambassadeurs van onze organisatie. We ontvangen cliënten die zich willen voorbereiden op een volgende stap in hun loopbaan, voordat zij met onze vestigingsdirecteuren in gesprek gaan. Ik probeer iedereen zich welkom te laten voelen. Ik stel offertes en contracten op en communiceer met opdrachtgevers. Daarnaast beheer ik de agenda’s van onze directeuren en consulenten, verzorg diverse netwerkevenementen voor opdrachtgevers en (oud) cliënten en verzorg de inkoop van het pand aan de Klatteweg.

Wat is er voor nodig om jullie werk goed te doen?

Belangrijk in ons werk is dat wij inlevingsvermogen hebben in oriëntanten en  cliënten. We zijn geïnteresseerd, we kunnen goed luisteren, we zijn rustig en open.

Nathalie: Ik vind de persoonlijke benadering naar de cliënten heel plezierig. Ik bouw relaties met cliënten, die daar behoefte aan hebben. Ik voel me de spin in het web.

Karin: Er komen vele wegen naar ons toe. Er gebeurt zoveel op een dag. De kunst is om het overzicht goed in de gaten houden. We stellen de cliënt centraal.

Vertel eens een mooie cliëntervaring?

Nathalie: We hadden een cliënt waarmee wij niet veel contact kregen, zij was afstandelijk naar ons. Dat komt ook wel eens voor. Uiteraard houden we daarmee rekening, want de cliënt staat centraal. Toen zij geland was en kwam afscheid nemen, waren we tot tranen geroerd door haar lieve woorden van dankbaarheid en waardering voor de manier waarop wij met haar zijn omgegaan. Zij was zo lief. Dat geeft ons een enorm goed gevoel.

Karin: Door de inspiratie van een cliënt ben ik in een nieuw leven gestapt. Een paar jaar geleden raak ik op een rustige vrijdag in gesprek met een cliënt. Zij vertelde mij over haar  ervaringen in de periode na het verliezen van haar baan, wat het met haar deed en hoe ze in die tijd nauwelijks tot actie kon komen.  Heel persoonlijk. Vrienden hadden haar gestimuleerd te gaan reizen en ze is alleen voor een lange tijd naar Nieuw-Zeeland gegaan. Ik zat toen zelf niet lekker in mijn vel. Durfde geen stappen te nemen, maar door de gesprekken met haar ben ik ook alleen voor twee maanden naar Nieuw-Zeeland gereisd en inmiddels door alle ervaringen en inzichten weer helemaal gelukkig in het leven. Ik ontmoet haar nog met enige regelmaat en wij maken dan samen mooie wandelingen. Hoe je geïnspireerd kan raken door een cliënt, mooi hè! Ik ben haar eeuwig dankbaar en draag het ook graag uit naar anderen.

Wanneer beschouwen jullie je werk als succesvol?

Nathalie: Het gevoel dat je hebt als je je iets kan bijdragen aan de mensen die hier komen, dat je bijdraagt aan hun succes. Dat geeft veel voldoening. En natuurlijk ondersteunend zijn aan het team om ervoor te zorgen dat alles op rolletjes loopt.

Karin: Ik merk het als ik ‘s-morgens vroeg hier naar toe kom dat het goed voelt. Als ik hier blij naar toe ga, dan weet ik dat alles goed loopt. Dat is voor mij succes. Maar ook als cliënten landen, waar we met z’n allen, als team, aan hebben gewerkt. Het teamverband is ook heel belangrijk. Dat is ons succes. Het gevoel hebben ertoe te doen en bijdrage te kunnen leveren.

En, humor, dat is voor ons ook heel belangrijk. Als het even tegenzit is humor en relativeren belangrijk. Het kan best pittig zijn op het secretariaat. Vaak gaan we dan samen zingen, dat lucht op.