Ik ben geen netwerker. Of stiekum toch?

Ik ben geen netwerker. Of stiekum toch?

Ik moet iets bekennen: ik ben geen netwerker.
Dat wil zeggen, dat dacht ik.

Want:

  1. ik luister liever dan ik praat;
  2. in gesprekken ben ik meer gericht op de ander dan op de boodschap die ik zelf wil brengen;
  3. ik ben niet een verkoper die zijn gesprekspartners versteld
    doet staan met een handig verhaal; en
  4. ik ben vrij uitgesproken over wat mij echt boeit en inspireert, namelijk ‘ontwikkeling van mens & organisatie’.

Dus: ik heb een probleem …

Zeker als je als zelfstandige de wereld in stapt op zoek naar opdrachten en samenwerkingen. En je vervolgens aansluit bij Van Ede & Partners waar netwerken de manier is om aan werk te komen.
Hoe ga ik daarmee om?

Intussen heb ik geleerd dat de door mijzelf veronderstelde zwaktes juist sterkten zijn! 

Luisteren

Luisteren is oprechte interesse tonen (wie vindt het als gesprekspartner niet leuk om onverdeelde aandacht en luisterkracht te ontmoeten?). Bovendien is aangetoond dat de hartslag omhoog gaat door te praten en omlaag door te luisteren (het maakt je rustig, luisteren is heel mindful). En, door te luisteren en niet te veel weg te geven maak je je gesprekspartner nieuwsgierig …

Door aandacht voor de ander ontstaat er een oprechte verbinding

Gericht op de ander

“Aandacht maakt alles mooier” lezen we in de Ikea reclames.
Ik zeg: “Door aandacht voor de ander ontstaat er een oprechte verbinding”. Pas nadat de verbinding tot stand is gekomen wordt jou een advies, vervolggesprek of hulp gegund.

Geen handige verkoper

Tijdens het gesprek ben ik mij wel bewust van het zogenaamde ‘person effect’; een positieve houding ten opzichte van mijn gesprekspartner, echt aanwezig zijn in het gesprek (voel je benen op de grond!), lichaam en geest in balans (en dus niet met mijn gedachten bij een eventuele uitkomst …).

Onderschat 'de kracht van imperfectie’ niet. Je gesprekspartner zal zich herkennen in jouw imperfectie en je helpen (“De meeste mensen deugen”, het boek van Rutger Bregman, een aanrader). Je hoeft niet te verkopen, netwerken is gericht op een uitwisseling van ideeën, advies en informatie.

Ik ben uitgesproken over wat mij echt boeit en inspireert

Hoewel ook hier de kracht van de voorbereiding geldt (dit is 90% van het succes), weet ik wat er speelt rondom mijn thema ‘ontwikkeling van mens & organisatie’. Gewoon, omdat ik het leuk vind de ontwikkelingen bij te houden en de mening van anderen te horen.
En als je vertelt over wat je drijft, waar je van droomt, wat je graag doet en kunt, over wat je echt boeit en inspireert, dan heeft dat impact op je gesprekspartner.

Conclusie:

Ik ben een netwerker!

Want:

  1. ik luister liever dan ik praat;
  2. in gesprekken ben ik meer gericht op de ander dan op de boodschap die ik zelf wil brengen;
  3. ik ben geen verkoper die met een handig verhaal mijn gesprekspartners versteld doet staan; en
  4. ik ben nogal uitgesproken in wat mij echt boeit en inspireert, namelijk “ontwikkeling van mens & organisatie”

En eigenlijk is daarnaast een van mijn belangrijkste vuistregels geworden: ik ga in gesprek met mensen die ik leuk, boeiend en sympathiek vind. Of waar ik nieuwsgierig naar ben. Gewoon om een leuk gesprek en boeiende ontmoeting te hebben. En soms pakt dat zo uit en soms ook niet …

Ik wens je veel plezier en inspirerende netwerkgesprekken toe!

Niels Schotanus
directeur Van Ede & Partners Amsterdam

Door Niels Schotanus
Loopbaancoach en directeur
Van Ede & Partners Amsterdam