“Bij mij is het glas altijd halfvol” - In gesprek met Cora van de Put - van Hooijdonk

“Bij mij is het glas altijd halfvol” - In gesprek met Cora van de Put - van Hooijdonk

In de reeks gesprekken met medewerkers van Van Ede & Partners een gesprek met Cora van de Put – van Hooijdonk, consulent in de vestigingen Eindhoven en Maastricht.

Als cliënten denken dat het glas half leeg is, stimuleer ik hen juist op zoek te gaan naar wat er wel mogelijk is.

Cora studeerde organisatiepsychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Met arbeids- en organisatiepsychologie als achtergrond, heeft zij ervaring als organisatieadviseur en manager in zowel de non-profit- als de profitsector. Begeleidingstrajecten, verandertrajecten, leidinggeven en relatiebeheer waren daarbij haar aandachtspunten. Sinds 2004 is Cora zelfstandig ondernemer, waarbij zij conflictmanagement centraal stelt. Gebieden waarin Cora actief is, zijn onder andere carrière coaching, (arbeids)mediation, het opleiden van mediators, intervisiebegeleiding, het trainen en verzorgen van workshops op het gebied van communicatie en conflictmanagement, en de professionalisering van groepen. Zij is vanuit CouR Consult verbonden aan verschillende organisaties in dit veld zoals: The Paradox Academy, Instituut voor Mediation en Familierecht Opleidingen en het Mediation Trainingsinstituut. Binnen Van Ede & Partners is Cora sinds 2007 actief.

Waarom ben jij verbonden aan Van Ede & Partners, wat is jouw drijfveer?

Cora: ‘Ooit was ik zelf cliënt. Toen vond ik het fijn mijn verhaal te vertellen aan anderen dan familie of vrienden. Als consulent bij Van Ede & Partners hebben wij een onafhankelijke positie zonder een oordeel te hebben. Het is fijn als een cliënt nieuwe inzichten krijgt door de vragen die wij stellen. Wij geven terug wat wij horen en voelen. Je ziet dan letterlijk het kwartje vallen, waardoor meer duidelijkheid en focus ontstaat bij de cliënt en er perspectief ontstaat. Ik vind fijn om zo met cliënten te kunnen werken.’

Wat is jouw rol binnen Van Ede & Partners?

‘Ik ben consulent en in die rol de gesprekspartner van mijn cliënten. Om met hen te praten over hoe verder te komen in het leven. Ik ben ook trainer van de campagnetraining. Dat is een leuke rol omdat je aan het eind van de trainingscyclus - visie, profiel, campagne – van cliënten een totaaloverzicht krijgt. Het is leuk om cliënten met elkaar te verbinden door in onderlinge gesprekken hen onderzoekswerk te laten doen. En, het is mooi hen te stimuleren om met veel verschillende mensen in gesprek te gaan, om netwerkgesprekken te doen in het gebied dat hun belangstelling heeft. Dat geeft vaak nieuwe inzichten waar de cliënt wijzer van wordt. Ik stimuleer hen dus het gesprek met anderen aan te gaan en niet achter hun bureau te blijven zitten, want daar vinden zij veelal niet wat ze zoeken.’

Wat typeert jouw aanpak als consulent?

‘Als coach ben ik gericht op verbinding en interactie. Zowel binnen Van Ede & Partners als in mijn eigen onderneming, is het onder andere mijn missie om mensen weer in beweging en in hun kracht te laten komen. Ik zie het glas altijd half vol. Als de cliënt denkt dat het glas half leeg is of zelfs helemaal leeg is, stimuleer ik hen juist op zoek te gaan naar wat er wel mogelijk is. Wat is de andere kant van het lemniscaat? Wat is de tegenpool, die nog niet benoemd of gevoeld wordt? Die andere kant willen zien is vaak een eyeopener voor de cliënten. Ik probeer dat samen met de cliënten boven water te krijgen, te ontdekken wat er wel mogelijk is.’

Wat betekent voor jou de zin van werk?

Werk stelt je in staat om samen te leven, samen te werken met anderen. Als mensen met hun talent hun rol pakken en hun verantwoordelijkheid nemen kunnen zij een bijdrage leveren. Om het leven een stukje mooier te maken en de wereld beter te maken. Dat klinkt wellicht wat hoogdravend, maar die bijdrage leveren is waar het omgaat. Dat geeft zin aan werk en het leven.’

Vertel eens een mooie cliëntervaring.

‘Ik doe regelmatig executive coaching trajecten. Ik fungeer dan als een spiegel, als een sparringpartner. Ook ten aanzien van onderwerpen of terreinen waarvan ik inhoudelijk geen verstand heb. Dat maakt niet uit, want ik bespreek met executives waar zij tegenaan lopen en wat is dan handig om te doen. Hoe om te gaan met collega’s of andere stakeholders. Hoe effectief met hen te communiceren. Mijn echte vak is communicatie, dus op dat terrein kan ik hen met raad en daad bijstaan.’

‘Een andere groep cliënten, die ik heel leuk vind zijn die vol overgave een carrièreswitch maken. Het is mooi hen prikkels te geven, waardoor zij zich kunnen ontplooien om stappen te maken in een nieuwe richting. De creativiteit die deze cliënten aan de dag leggen is mooi om mee te maken. Als cliënten nieuwe en onverwachte stappen zetten om hun mogelijkheden te onderzoeken, stappen waar ikzelf ook niet aan heb gedacht, daarvan kan ik genieten.’

Heb jij een tip voor een potentiële cliënt?

‘Laat zo veel mogelijk impulsen binnenkomen. Doe het anders dan anders. Als je altijd hetzelfde doet krijg je ook meer van hetzelfde. Door jezelf open te stellen voor deze impulsen krijg je andere ideeën en inzichten, die je leven kunnen verrijken. Ga met anderen praten om deze inzichten op te doen. Het gebeurt vrijwel altijd in de ontmoeting met de ander.’

Wat betekent succes in jouw werk binnen Van Ede & Partners?

‘Succes is er voor mij als ik persoonlijk in mijn onderbuik het gevoel heb, dat ik alles heb kunnen vragen aan de cliënten. Dat ik mijn cliënten netwerkcontacten heb kunnen geven, waardoor zij nieuwe inzichten hebben opgedaan. Dat ik een bijdrage heb kunnen leveren aan het vinden van een nieuwe baan. Dat mede door mijn inbreng het verschil is gemaakt en dit resultaat tot stand is gebracht. Dat geeft mij een gevoel van voldoening en trots, doordat wij het voor elkaar hebben gekregen.’

‘Wat ook succes is, is dat wij in Eindhoven samen met elkaar en onze cliënten veel lol hebben om met elkaar te werken. Dat we beseffen dat we het met z’n allen doen, officemanagers, psychologen, consulenten én cliënten samen. Dat besef fungeert als een accelerator, waardoor we met elkaar in een fijne werkflow komen. Het is een bevredigend gevoel te weten dat wij, als team van Van Ede & Partners, de verwachtingen van de cliënt hebben waargemaakt.’

Tot slot: Heb jij een interessante boekentip?

‘Ja, ‘DE MOED om te VERGEVEN – Levenslessen van mijn grootvader’ door Ndaba Mandela. Het lezen van dit boek kan cliënten helpen om hun emoties van ontslag te verwerken. Om de moed op te brengen om de oud-werkgever te vergeven. Dat cliënten de last van het verleden kunnen loslaten om weer op kracht kan komen. Dat levert heel veel op.’                                                                                                 

 

Tekst/interview: Derick Maarleveld

Wil je meer weten over Cora en haar werk bij Van Ede & Partners? Klik dan hier

 

 

Terug naar Interviews

Cora van de Put - van Hooijdonk

Is werkzaam bij: