“Investeren in reflecteren” - In gesprek met Ada Jongkamp

In de reeks gesprekken met medewerkers van Van Ede & Partners een gesprek met Ada Jongkamp, consulent in de vestiging Zwolle.

Neem de tijd om na te denken, overweeg alle opties en durf dan te kiezen

Ada studeerde bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Zij werkte jarenlang als accountmanager en teammanager in de verzekeringsbranche, waarna zij de switch maakte naar het vak van organisatiecoach. Ada heeft zich ontwikkeld tot een expert in het maken van keuzes en ondersteunt anderen daar bij. Zij is geschoold in het systemisch interveniëren bij het Bert Hellinger Instituut en in de methodieken van Appreciative Inquiry en MBTI. Ook de methoden van Voice Dialogue en Transactionele Analyse behoren tot de toolbox van Ada. Als organisatiecoach werkt zij in haar eigen bedrijf ‘Adagio in bedrijf’. Sinds 2017 is zij verbonden aan Van Ede & Partners.

Waarom ben jij verbonden aan Van Ede & Partners, wat is jouw drijfveer?

Ada: ‘Het werk bij Van Ede & Partners vind ik zinvol werk. Ik spreek mensen in de hitte van het moment, wanneer zij een probleem of een onbenoemde vraag hebben. Ze hebben een probleem op hun werk of zijn soms uit hun baan geschoten en zoeken dan coaching. Vaak willen zij zich opnieuw beraden waar zij het beste tot hun recht komen en hun bijdrage kunnen leveren. Op dat moment, ik noem dat een kruispunt, ontmoet ik hen en kan het verschil maken door hen uit te dagen te reflecteren op zichzelf, op hun onbenoemde vraag. Eerst naar binnen bewegen door uit te zoeken wat hen drijft, wat ze goed kunnen en waar hun relevante ervaring zit. Om vervolgens de beweging naar buiten te maken door uit te zoeken wie in de arbeidsmarkt op hen zit te wachten. Dat proces begeleiden is wat mij drijft, dat is voor mij zinvol.’

Wat is jouw rol binnen Van Ede & Partners?

‘Ik ben consulent in Zwolle en sta cliënten bij in hun begeleidingstraject. Ik heb mijn bijdrage geleverd aan het organiseren van de Zomer Bezinningsdagen. Ook werk ik voor andere vestigingen, zoals: Zeist, Groningen en Den Haag. Ik heb affiniteit met organisaties en collectiviteiten. Ik ervaar Van Ede & Partners als één grote organisatie en vind het leuk om ook voor andere vestigingen dan Zwolle actief te zijn. Zo verzorg ik samen met mijn collega Nynke Hovinga de profiel- en campagnetrainingen in Zwolle en ook Groningen.’

Wat typeert jouw aanpak als consulent?

‘Iedereen loopt zijn eigen route, dat is mijn vertrekpunt. En in het vinden van die eigen weg loop ik graag een stukje mee. Ik ben intensief betrokken en bewaar tegelijk een zekere afstand. Ik doe wat nodig is en wijk daarom ook wel eens af van de standaard Van Ede-aanpak, als die er al is. Ik werk praktisch en oplossingsgericht. Ik begin in het hier en nu.

In die onzekerheid zie ik dat mensen onvermoede kwaliteiten in zichzelf naar boven halen.

Ik laat de cliënt reflecteren op zijn probleem of uitdaging. We bekijken de huidige én de gewenste situatie, wat de cliënt wel en nog niet heeft bereikt. En dus weet de cliënt aan welke factoren nog moet worden gewerkt, bijvoorbeeld het volgen van een additionele opleiding. Op deze manier wordt de cliënt bewust van wat hem nog te doen staat om zijn doel te bereiken. Ik hak dit proces in kleine, praktische stukjes; welke stappen zijn nodig? Ik werk ook systemisch. Mensen trekken vaak allerlei conclusies over zichzelf zonder de context goed te beschouwen. Ik laat hen hun eigen beeld ter discussie stellen. Het onzekere pad dat daarbij hoort is mij bekend. In die onzekerheid zie ik dat mensen onvermoede kwaliteiten in zichzelf naar boven halen. Die help ik graag verzilveren. Het vraagt vertrouwen in mij, als coach, om dit samen te willen onderzoeken en aanpakken. Ik kan scherp zijn, en geef ruimte aan wat zich aandient en van betekenis is. Een collega noemde mij ooit een ‘vriendelijke cirkelzaag’. Ik weet het ook niet altijd en ben dan ook wel eens zoekende. Ik doe dan wat nodig is en gebruik de ingrediënten van Van Ede & Partners. Het is een uitdaging om goed te blijven inzien wat nou echt helpt voor de cliënt. In die zin staat voor mij de cliënt altijd centraal.’

Wat betekent voor jou de zin van werk?

Werk geeft zinvol contact met anderen. Door de interactie met mensen kan iets nieuws gebeuren en kan geleerd worden. Zo helpen wij als consulenten onze cliënten én ook onszelf. Na elk gesprek moet er iets veranderd zijn, iets aangewakkerd zijn, voor mijn cliënt, maar ook voor mezelf. Als de cliënt in beweging komt, gaat er iets verschuiven, gaat er iets veranderen. Er komt iets nieuws tot stand. Ik voel het als mijn verantwoordelijkheid bij mijn cliënt deze verschuiving te faciliteren.’

Vertel eens een mooie cliëntervaring.

‘Ik begeleidde een jonge, aankomende manager. In sollicitatieprocedures werd hij steeds tweede, de uiteindelijke keuze viel niet op hem. Dat kwam omdat hij maar een deel van zijn persoonlijkheid en kwaliteiten liet zien. Hij had een stoer schild en liet niet zijn kwetsbaarheden zien. Ik heb naast zijn stoere schild hem geholpen ook zijn kwetsbare-Ik te laten zien. Het is okay om te erkennen dat hij het ook niet altijd weet. Toen hij dat door had waren zijn gesprekken succesvoller.’

‘Een ander voorbeeld: Een HR manager wil weg bij de organisatie waar zij werkt. Ook zij wordt steeds tweede en krijgt de neiging om op een lager niveau te solliciteren. Echter, onder de eigen korenmaat solliciteren gaat vaak niet goed. Daar komt zelden iets goed van. Ik adviseerde mijn cliënt juist op een hoger niveau te solliciteren. In haar geval als HR-directeur, meer als een bestuurder. Daarvoor had zij de juiste vaardigheden. Een HR manager is meer operationeel. Zij was meer geschikt voor het eerste dan voor het laatste. En het lukte haar toen wel een nieuwe baan te vinden. Zij werkt nu als HR-directeur! Overigens komt het ook andersom voor, dat cliënten te hoog reiken, en het daarom niet lukt. Het is dus belangrijk jezelf goed, dat wil zeggen, met realisme, te kennen. Ofwel: Ken je maat.’

Heb jij een tip voor een potentiële cliënt?

‘Dat is lastig, want zoveel mensen, zoveel smaken. Nuttige tips hangen af van de persoon en de specifieke situatie waarin hij zich bevindt. Maar ik heb wel een algemene tip: Investeer in reflecteren, neem de tijd om na te denken, verken alle opties en durf dan te kiezen. Denk niet te eng en houd alle mogelijkheden open. Als je alles hebt verkend, dan kun je pas de best passende beslissing nemen.’

Wat betekent succes in jouw werk binnen Van Ede & Partners?

‘Uiteindelijk is succes voor mij; als een cliënt wil gaan doen waarvoor hij/zij geschikt is. Dan gaat hij/zij zijn/haar bestemming vinden. Als dat proces van de grond is gekomen, kan het doel worden bereikt. Dat is voor mij succes. Ik vind het mooi om mijn cliënten te dienen. Ik ervaar niet dat ik zelf succes heb. Het gaat om de cliënt. Mijn succes is hooguit een afgeleid succes. ’

Tot slot: Heb jij en interessante boekentip?

‘Twee boeken: ‘Ik ken mijn ikken – Ontdek de andere kanten van jezelf’, geschreven door Judith Budde en Karin Brugman. Om te lezen over hoe jezelf te kennen als een heel mens. Met name in de laatste fase van de campagnetraining kan dit boek behulpzaam zijn. Een tweede boek: ‘Zonnen in de regen – Een vrolijk boek’ over depressie door Gwyneth Lewis. Het boek leert je te relativeren, de waarde in te zien van de worsteling, van het geploeter door het moeras van afwijzing. Het heeft allemaal waarde, en maakt je sterker.’

 

Tekst/interview: Derick Maarleveld

Wil je meer weten over Ada Jongkamp en haar werk bij Van Ede & Partners? Klik dan hier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar Interviews

Waar sta je?

Wil je snel een eerste beeld krijgen waar je staat in je carrière en wat je wensen, ambities en drijfveren zijn als het gaat om werk en werkkring? Van Ede & Partners heeft hiervoor een eenvoudige test ontwikkeld. De test bestaat uit 12 vragen, invullen kost maximaal 4 minuten. Je ontvangt direct na het invullen de uitslag. Hierbij drukken wij in een percentage uit in welke mate jouw behoeften bij de aanpak van Van Ede & Partners passen.

In 4 minuten weten waar je staat