Wie ben je, wat kan je en wat wil je?

Waarom wil je het werk doen dat je wilt doen?

Als je op deze vraag antwoord kunt geven, kun je jezelf beter profileren op de markt en vergroot je de kans op het vinden van passend werk.

Wie ben je?

Om goed te kunnen uitleggen wie je bent en waarom je van toegevoegde waarde bent voor een organisatie, of een tijdelijke rol, kan je beginnen met je waarden, je drijfveren en je talenten helder te krijgen.

Waarden
Neem de tijd om stil te staan bij de vraag door welke waarden jij je laat leiden in het leven en welke betekenis deze voor jou hebben in jouw werk. Neem bijvoorbeeld de waarde ‘kwaliteit’. Hoe uit die waarde zich in jouw gedrag, in hoe je je werk aanpakt, hoe je met mensen omgaat, en wat je van jezelf en anderen verwacht?

Drijfveren
“What makes you tick?’ zeggen de Engelsen heel treffend. Drijfveren geven je energie en voldoening. Een drijfveer is dat wat je niet kan laten om te doen, dat wat jou automatisch in beweging brengt. Nog een tip: drijfveren zijn vaak werkwoorden.

Wat kan je?

Je gesprekpartners willen weten welke oplossingen je komt brengen, hoe je dat doet en wat dat oplevert. Verplaats je dus in je doelgroep: welke problemen spelen daar en hoe los jij deze op? Zo kan je je toegevoegde waarde laten zien.

Talenten
Goed inzicht hebben in je eigen talenten en deze concreet kunnen maken aan de hand van relevante voorbeelden draagt bij aan een scherp beeld waarvoor jij kan worden ingezet.

Hieronder vind je een paar tips om je talent te definiëren:

  • Talent werkt alleen in relatie tot anderen
  • Schrijf je werkzaamheden uit in detail
  • Welke competenties worden gevraagd in jouw functie?
  • Vraag drie mensen in je netwerk om jouw talenten te omschrijven
  • Wie ben je als persoon, los van je functie?

Een uitgebreidere toelichting op deze tips kan je lezen in het blog van Kita Lebesque.

Wat wil je?

Je moet een doel hebben en daar invulling aan geven. Welk doel heb je met het werk dat je wil uitvoeren? Als jij duidelijk voor ogen hebt wat je wil, dan ben je beter herkenbaar en vindbaar voor je doelgroep.

Je profiel

Wie ben je? Wie is je doelgroep? Welke probleem kom je oplossen, hoe doe je dat? En welke resultaat lever je op? De antwoorden op deze vragen vormen jouw profiel.

Hoe verder?

Met de bovenstaande tips ben je al een eind op weg. Wil je een en ander scherper en concreet krijgen, dan is het fijn om daar met iemand over te praten. De loopbaancoaches bij Van Ede & Partners kunnen je daarbij helpen. Klik op de button hieronder om een vrijblijvende afspraak te maken:

Contact

Door Chellie van den Bergh
Loopbaancoach
Van Ede & Partners Amsterdam

Waar sta je?

Wil je snel een eerste beeld krijgen waar je staat in je carrière en wat je wensen, ambities en drijfveren zijn als het gaat om werk en werkkring? Van Ede & Partners heeft hiervoor een eenvoudige test ontwikkeld. De test bestaat uit 12 vragen, invullen kost maximaal 4 minuten. Je ontvangt direct na het invullen de uitslag. Hierbij drukken wij in een percentage uit in welke mate jouw behoeften bij de aanpak van Van Ede & Partners passen.

In 4 minuten weten waar je staat