“Het moet gewoon goed geregeld zijn” - In gesprek met Petra Beerens

‘Ik vind het leuk om in contact te zijn met mensen. Om dienstbaar te zijn naar mijn collega’s en naar onze cliënten. Dat geeft mij voldoening’ In de reeks gesprekken met medewerkers van Van Ede & Partners spreekt Derick Maarleveld vandaag met Petra Beerens, Office Manager van de vestiging in Rotterdam.

Petra heeft een diverse carrière achter de rug en alweer lang geleden haar plaats gevonden bij Van Ede & Partners. Aanvankelijk werkte zijn in de stoere mannenwereld van de havens en het transport. Nadat zij moeder werd is zij parttime gaan werken in de bank- en verzekeringssector. Deze wat statische omgeving was niet dynamisch genoeg voor Petra en bracht haar onvoldoende contact met mensen. Dat vond zij wel in een ROC voor volwassenenonderwijs, bij de Stichting Basiseducatie. Daar coördineerde zij het onderwijs voor volwassen migranten. Vervolgens ging zij voor Van Ede & Partners werken. Alweer 22 jaar werkt zij daar als office manager in Rotterdam en heeft zij ook gewerkt voor de vestiging in Breda, Zeist en Services.

Waarom ben jij verbonden aan Van Ede & Partners, wat is jouw drijfveer?

Petra: ‘Ik wil graag in intieme organisaties werken, waar een huiselijke sfeer heerst. Waar je niet opgesloten wordt in een kantoortje, maar waar contact is met mensen. We zorgen dat het huis warm en gezellig is. Het ‘thuisvoelen’ bij van Ede.  Ik vind het leuk om met mensen te werken. Dat kan ik doen bij Van Ede & Partners. Het is mooi om cliënten te helpen bij het vervolgen van hun levenspad. Geen dag is hetzelfde.’

Wat is jouw rol binnen Van Ede & Partners?

‘Als officemanagers zijn wij de spin in het web.  Wij ondersteunen onze cliënten in hun traject en onze collega’s in hun werk. Wij zorgen ervoor dat de vestiging goed functioneert; organisatorisch, administratief en in de communicatie met onze cliënten. Eigenlijk zijn wij de noodzakelijke voorwaarde waardoor onze vestiging goed kan functioneren. Dat is een mooie rol, altijd in contact met mensen.

Wat typeert jouw aanpak als officemanager?

Wij zijn het eerste aanspreekpunt wanneer oriënterende cliënten informatie vragen via de telefoon of email. We ontvangen de cliënten die zich willen voorbereiden op een volgende stap in hun loopbaan. Ik probeer iedereen zich welkom te laten voelen. Ik stel offertes en contracten op en communiceer met de opdrachtgevers. Administratief moeten de cliënten trajecten zorgvuldig worden behandeld. Ik monitor de voortgang van de cliëntentrajecten en het financiële proces. Beheer agenda’s van collega’s. Ik houd mij bezig met het samenstellen van de trainings- en workshopsagenda en verzorg diverse netwerk- evenementen. Verder zorgen we ervoor dat alles voorradig is voor de trainingen, workshops, lunches en borrels.

‘Ik ben perfectionistisch. Ik ben organisatorisch en wil graag alle zaken goed regelen, én graag van tevoren. Ik breng ordening aan in de vestiging. Het moet gewoon goed geregeld zijn. Ik ben zelfstandig in mijn werk.’

Wat betekent voor jou de zin van werk?

‘Ik heb veel geleerd van de ervaringen met cliënten en de gesprekken met collega’s. Je ziet cliënten een persoonlijke ontwikkeling doormaken, ze gaan er  weer in geloven. De cliënten zijn vaak heel dankbaar voor wat je allemaal voor ze doet. Het is fijn om cliënten te kunnen ondersteunen in hun traject en een luisterend oor voor ze te zijn. Ik vind de persoonlijke benadering heel fijn. We hebben een open kantoor waar iedereen welkom is. Ik zou niet zonder werk kunnen. Ik ben een bezig bijtje en ben graag in contact met mensen. In de coronacrisis kon ik dat goed merken, want het gemis aan contact met mensen was voelbaar. Ik werk  graag met en voor mensen.’

Vertel eens een mooie cliëntervaring?

‘We begeleiden hier vaak managers die allerlei functies met veel verantwoordelijkheden hebben gedaan. Als zij hun baan verliezen zijn zij vaak verbitterd, boos, teleurgesteld en hebben geen energie meer. Eerst moeten mensen dat verwerken en komen dan wat later tot mooie nieuwe inzichten. Zo komt het regelmatig voor dat deze managers niet meer terug willen in hun oude rol, maar iets anders gaan doen. Dat zij van hun hobby hun werk willen maken. Dat mensen kiezen voor wat zij ontzettend leuk vinden om te doen. Zo werd eens een manager zwemleraar. Daardoor krijgen ze weer energie en gaan ze weer enthousiast verder met hun leven. Dat is mooi om mee te maken. Dat gun ik meer mensen.’

Heb jij een tip voor een potentiële cliënt?

‘Ik spreek vaak mensen die zich oriënteren op een begeleidingstraject bij ons. Soms zeg ik dan: ‘Kom voor jezelf op, denk goed aan jezelf.’ Als je weggaat uit een oude functie, ga in gesprek en zorg er dan voor dat je de mogelijkheid krijgt om je elders verder te ontwikkelen.’

Tot slot: Wat betekent succes in jouw werk binnen Van Ede & Partners?

‘Alles draait om de cliënt. Het voelt goed als je iets kunt bijdragen aan het geheel. Als de zaken goed geregeld zijn, dat het allemaal lekker loopt. En, als ik goed gehumeurd en tevreden weer naar huis ga.’

 

 

 

Terug naar Blogs
Petra Beerens

Petra Beerens

E-mail: Petra Beerens

Waar sta je?

Wil je snel een eerste beeld krijgen waar je staat in je carrière en wat je wensen, ambities en drijfveren zijn als het gaat om werk en werkkring? Van Ede & Partners heeft hiervoor een eenvoudige test ontwikkeld. De test bestaat uit 12 vragen, invullen kost maximaal 4 minuten. Je ontvangt direct na het invullen de uitslag. Hierbij drukken wij in een percentage uit in welke mate jouw behoeften bij de aanpak van Van Ede & Partners passen.

In 4 minuten weten waar je staat