Het begint met enthousiasme!

  • Er is goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat ook jij de baan van je dromen kunt vinden. Het slechte nieuws is dat jij niet de enige bent die op deze baan jaagt. Daarom is het belangrijk dat jouw verhaal je droomwerkgever meer aanspreekt dan dat van je concurrenten. Het codewoord? Enthousiasme.

    Cees Harmsen       29 juni 2018

Eerst dus het goede nieuws: ook voor jou is er een baan of metier die helemaal aansluit op je talenten en wensen. Misschien zit je nog middenin je zoektocht en lijkt het uitzicht op die passende functie nu ver weg. Maar ongetwijfeld gaan zich goede mogelijkheden aandienen. Wel is belangrijk een goed zelfinzicht in de eigen kwaliteiten te hebben en daaraan gekoppeld de uitbouw van een stevig netwerk.


Om succesvol te zijn, moet je jezelf dus letterlijk en figuurlijk weten te verkopen. 


Helaas is er ook slecht nieuws: de concurrentie voor jouw baan of als zelfstandige binnen een sector is groot. Om succesvol te zijn, moet je jezelf dus letterlijk en figuurlijk weten te verkopen. Een van de beste manieren om dit te doen is door het vertellen van je authentieke verhaal: een enthousiast relaas over je interesses en drijfveren. Een soeverein verhaal, waardoor geen concurrent meer kans maakt om je de loef af te steken. Het creëren van dit verhaal vraagt tijd. En – belangrijker nog – de bereidheid om diepgaand te onderzoeken wie je bent, wat je fascineert en waarom je enthousiast wordt van jouw werk.

De WOW-factor
Managementgoeroe Tom Peters zegt: “Iedereen die met enthousiasme over zijn werk vertelt, zit per definitie in de sales.” Dat oprechte enthousiasme vormt de WOW-factor van een goed gesprek. Nu is enthousiasme niet te leren, maar een eigenschap die zich van binnenuit manifesteert. Dat is ook de letterlijke betekenis van enthousiasme: ‘de god van binnen’. 

Enthousiaste mensen kunnen zich met hun hele ziel en zaligheid op iets storten. Dat kan natuurlijk wel eens tot onbezonnen acties en pijnlijke missers leiden. Maar toch liever dit, dan een rationele formulering waarin elke vorm van bezieling ver te zoeken is. Want om de woorden van de klassieke Franse schrijver Honoré de Balzac te citeren: “Niet in staat zijn tot enthousiasme is een teken van middelmatigheid”.


oprecht enthousiasme voor wat je doet is én blijft het vertrekpunt


Vermijd kunstgrepen
Natuurlijk kan de ene persoon zijn werk beter verwoorden en presenteren dan de ander. Maar oprecht enthousiasme voor wat je doet is én blijft het vertrekpunt. Wanneer het enthousiasme aan de lauwe kant is, ga je geheid onderuit tijdens gesprekken. Dan ontstaat juist een zielloos, ingestudeerd verhaal, waarbij de toehoorder onmiddellijk afhaakt. Vervolgens blijf jij achter met het gevoel dat je de wereld weinig meer dan middelmatigheid te bieden hebt. 

Personal branding
Het vertellen van je authentieke verhaal staat ook wel bekend als ‘personal branding’ en ‘pitchen’. Amerikaans getinte etiketten, waar veel nuchtere Hollanders de nodige moeite mee hebben. Want wij Nederlanders associëren ze met de termen snel, oppervlakkig, gekunsteld en plat commercieel. Veel artikelen die je op het internet over personal branding vindt, dragen bij aan dit beeld. Ze bevatten weliswaar veel tips over het profileren en verkopen van jezelf, maar gaan veel minder in op de vraag wie je als persoon bent of waar je als professional voor staat. Het zijn juist deze vragen die jouw ‘personal brand’ diepgang verschaffen. Hoe dat precies in z’n werk gaat, vertel ik je graag in een volgende blog.

 

 

Goed artikel?

30 lezers vinden dit een goed artikel

Delen op

Careers that matter

© Van Ede & Partners. All rights reserved.