Leiderschap in Coronatijden: 5 tips en 1 aanbod om je te helpen

Leiderschap tonen in een crisissituatie is belangrijk en ook een zware opgave. Al helemaal als je het dagelijkse contact met je medewerkers kwijt bent. Als manager/leider op afstand is het onder deze omstandigheden het allerbelangrijkste om goed te blijven communiceren met je medewerkers en met je team. Wat kun je dan doen?

Tip 1. Maak gebruik van de digital natives op je werk

Dit zijn de groep twintigers en (begin) dertigers die goochelen met technologie en vaak ook prima ideeën en handvatten hebben hoe je ‘Teams, Google Hang Outs’ of ‘Zooms’ gebruikt voor overleg, projectmanagement, online training enzovoort. Betrek ze actief en geef ze een prominente rol om alle ‘Tech’ en andere issues op te lossen waar je tegenaan loopt. Goed voor je eigen ‘Tech’ ontwikkeling en zeker goed voor je relatie met de digital natives in je club.

Tip 2. Zorg voor regelmatig één op één contact met je medewerkers

Misschien niet dagelijks maar liefst meerdere keren per week. Waarom? Veel van je medewerkers voelen zich onzeker en juist dan is alleen thuis werken helemaal niet ontspannend maar eerder belastend. Er is immers geen sociale kring om te helpen. Oprechte aandacht helpt.

Tip 3. Organiseer regelmatig online meetings met je team

In het verlengde van Tip 2: organiseer regelmatig online meetings met je team die niet (alleen) over de inhoud van het werk gaan, maar vooral over hoe jouw medewerkers deze crisis beleven: wat ze doormaken, wat hun gevoelens zijn, waar ze tegenaan lopen, enzovoort. Wij zijn allemaal maar mensen en iedereen heeft behoefte aan troost in deze dagen. Zeg als manager ook eerlijk hoe jij zelf de Corona crisis ervaart.

Tip 4. Let op dat je in je (één op één) communicatie aansluit bij hoe iemand deze crisis beleeft.

Ik bedoel dit: als je als mens met een crisis te maken hebt ga je door een aantal fases (die elkaar trouwens niet altijd opvolgen). Soms heeft Verwarring de overhand, dan weer Ontkenning en zie je iemand zich Terugtrekken. Dan weer merk je dat mensen Boos en Verdrietig zijn. Het is nogal een achtbaan aan emoties.

Uiteindelijk volgt wel Berusting en Acceptatie.

Hoe je met iemand het beste communiceert is afhankelijk van in welke fase iemand zit. Als je met een medewerker praat die in verwarring is, luister dan vooral en geeft heldere richtlijnen (dat geeft houvast). In die fase heeft het niet veel zin om iemand opbeurend toe te spreken. Als je medewerker boos of angstig is, probeer hem of haar dan niet te overtuigen met goede argumenten (die neiging moet ikzelf altijd onderdrukken), maar luister en toon begrip voor de angst en de woede. Zonder oordeel.  

Tip 5. Identificeer je met het beleid van de overheid en de adviezen van RIVM.

Waarom is dat zo belangrijk?  Omdat op die manier je medewerkers een eenduidige en consistente boodschap krijgen en daarmee ontstaat rust. Ook als jijzelf over sommige dingen wat anders denkt, is het in het belang van je medewerkers dat ze één verhaal horen en één beleid ervaren.

Aanbod

En dan een aanbod aan jou namens alle collega’s van Van Ede & Partners.  Als loopbaan- en executive coaches zijn we gewend om met mensen te praten die geconfronteerd worden met een persoonlijke crisis. Die ervaring stellen we graag ‘om niet’ ter beschikking aan jou.

Als je behoefte hebt om een ½ uur te sparren met een gesprekspartner waarmee je het goede gesprek kunt voeren, bel dan met één van onze vestigingen. Contact

Terug naar Blogs

Waar sta je?

Wil je snel een eerste beeld krijgen waar je staat in je carrière en wat je wensen, ambities en drijfveren zijn als het gaat om werk en werkkring? Van Ede & Partners heeft hiervoor een eenvoudige test ontwikkeld. De test bestaat uit 12 vragen, invullen kost maximaal 4 minuten. Je ontvangt direct na het invullen de uitslag. Hierbij drukken wij in een percentage uit in welke mate jouw behoeften bij de aanpak van Van Ede & Partners passen.

In 4 minuten weten waar je staat