(e-)Leiderschap in tijden van corona: 5 tips en 1 gratis aanbod

In crisistijd is het belangrijk om leiderschap te tonen. Maar het is ook een zware opgave, zeker als je het dagelijkse contact met je medewerkers kwijt bent. Hoe blijf je op afstand goed voor je medewerkers zorgen en duidelijk communiceren. Vijf tips om e-leadership aan de dag te leggen.

Tip 1. Maak gebruik van de digital natives in je organisatie

In deze tijd nemen online applicaties zoals Teams, Google Hang Outs, Skype en Zoom een hoge vlucht om de samenwerking op gang te houden. Overleg, projectmanagement en trainingen kunnen op die manier gewoon doorgang vinden. Deze technologieën, die misschien niet voor iedereen gesneden koek zijn, bieden een mooie gelegenheid om de twintigers en dertigers in je bedrijf een glansrol te geven. Zij kunnen als digital natives bijvoorbeeld issues oplossen voor collega’s die op dit technische vlak minder door de wol geverfd zijn. Goed voor het teamgevoel, hun zelfvertrouwen, de algehele online ontwikkeling én je relatie met de junioren in je club.

Tip 2. Houd regelmatig een-op-een contact met je medewerkers

Liefst meermalen per week. Waarom? Veel van je medewerkers voelen zich onzeker, en we weten inmiddels dat onder de huidige omstandigheden thuis werken helemaal niet ontspannend is maar eerder belastend. Oprechte aandacht helpt dan.

Tip 3. Let erop dat online meetings met je team niet (alleen) over de inhoud van het werk gaan maar eerst en vooral over hoe jouw medewerkers deze crisis beleven. 

Wat maken ze door, hoe voelen ze zich, waar lopen ze tegenaan? Wij zijn allemaal mensen en iedereen heeft behoefte aan troost in deze dagen. Ik geloof oprecht dat nu je belangrijkste taak als manager is om te zorgen voor je medewerkers. Iedereen in je team begrijpt heus wel dat ze moeten doen wat ze kunnen om de operatie zo goed mogelijk te laten doorgaan. Dat is niet het probleem. Waar het om gaat is dat jij ruimte geeft voor al die dingen die niets met werk te maken hebben maar alles met het welzijn van je mensen. En daarmee indirect trouwens ook met de kwaliteit van hun werk.

Tip 4. Let op dat je in je (een-op-een) communicatie aansluit bij hoe iemand deze crisis beleeft.

In een crisis ga je door verschillende fases (die elkaar niet altijd netjes opvolgen): van verwarring tot ontkenning, van teruggetrokkenheid tot boosheid en verdriet. Het is een achtbaan van emoties die uiteindelijk uitloopt in berusting en acceptatie. Hoe je met iemand het beste communiceert, is afhankelijk van in welke fase iemand zit. Als je met een medewerker praat die in verwarring is, luister dan vooral en geeft heldere richtlijnen; dat geeft houvast. In die fase heeft het niet veel zin om iemand opbeurend toe te spreken. Als je medewerker boos of angstig is, probeer hem of haar dan niet te overtuigen met goede argumenten (die neiging moet ikzelf altijd onderdrukken), maar luister en toon begrip voor de angst en de woede. Zonder oordeel.   

Tip 5. Schik je naar het beleid van de overheid en de adviezen van RIVM. 

Op die manier krijgen je medewerkers een eenduidige en consistente boodschap en daarmee ontstaat rust. Ook als jijzelf misschien over sommige dingen wat anders denkt, is het in het belang van je medewerkers dat ze één verhaal horen en één beleid ervaren.

Aanbod

en dan een aanbod aan jou namens alle collega’s van Van Ede & Partners. Als loopbaan- en executive coaches zijn we gewend met mensen te praten die geconfronteerd worden met een persoonlijke crisis. Die ervaring stellen we graag ‘om niet’ ter beschikking aan jou.

Als je behoefte hebt om een halfuur te sparren met een gesprekspartner met wie je het goede gesprek kunt voeren, bel dan met een van onze vestigingen. Kijk voor een overzicht van onze vestigingen op contact.

Terug naar Blogs

Waar sta je?

Wil je snel een eerste beeld krijgen waar je staat in je carrière en wat je wensen, ambities en drijfveren zijn als het gaat om werk en werkkring? Van Ede & Partners heeft hiervoor een eenvoudige test ontwikkeld. De test bestaat uit 12 vragen, invullen kost maximaal 4 minuten. Je ontvangt direct na het invullen de uitslag. Hierbij drukken wij in een percentage uit in welke mate jouw behoeften bij de aanpak van Van Ede & Partners passen.

In 4 minuten weten waar je staat