Startups

  • Hoe gaan wij om met een veranderende arbeidsmarkt? Wat doen startende organisaties anders? Wat leren ze ons? Onze organisatie bestaat vijfendertig jaar. Waar staan we nu? Zetten we onze talenten adequaat in met het oog op de toekomst? Dat zijn –niet toevallig - precies de vragen die wij onze klanten stellen.

          25 March 2015

Startups werken anders. Dat is heel duidelijk geworden tijdens de sessies die we recentelijk organiseerden met jonge ondernemers. Ze zijn open minded en minder hiërarchisch. Ze delen (kennis) als vanzelfsprekend en werken heel goed samen. Het valt op dat ze hun mensen niet télang voor hun bedrijf behouden. Ze zijn digitaal opgevoed en hun manier van communiceren, vooral langs digitale weg, is ongelofelijk verbeterd ten opzichte van de traditionele communicatie. En, misschien verbazingwekkend, niet alles draait om geld. Geven zonder daar direct iets voor terug te krijgen, vinden ze heel gewoon.  Waarom is dat zo? Ook onze organisatie geeft. Studiebeurzen en begeleiding voor hoog opgeleide vluchtelingen. Of een aantal coachingstrajecten voor een centrum van ondernemers. We geven omdat we het verrijkend vinden iets te betekenen voor een ander en omdat het een investering is in onszelf en in onze organisatie. Samenwerken met heel andersoortige bedrijven, zoals startups, is een game changer. Een andere manier van werken, om duurzame verandering en innovatie te realiseren.


"Geven zonder daar direct iets voor terug te krijgen, vinden ze heel gewoon"


En dat is nodig, want de arbeidsmarkt verandert razendsnel. Meer en meer zijn mensen doorlopend actief op de arbeidsmarkt zonder vaste baan. Natuurlijk, er blijft voldoende werk in het onderwijs, de zorg,  de ICT en techniek. Maar ik denk dat er ook buiten de boot gaan vallen. Om dat te voorkomen zullen werknemers flexibel inzetbaar moeten zijn. Ze moeten multitasken zonder hun focus te verliezen. Zelf de regie nemen over hun carrière en pro-actief zijn. De problematiek van vandaag is dat veertig plussers te veel blijven zitten waar ze zitten. Dat kan écht niet meer. Stel, je bent 48. Dan mag je nog 20 jaar! Ik ben ervan overtuigd dat een energieke veertig plusser veel kansen en mogelijkheden heeft. Hij of zij heeft een aantal unieke pre’s: ervaring, inhoud, communicatie, netwerk.

Een van onze voormalige cliënten is zo’n veertiger. Een marketing directeur bij een grote organisatie, met 23 jaar ervaring. Zijn probleem: ik heb nog steeds veel bazen boven me, ik kan mijn creativiteit niet kwijt. Ik wil breder opereren. Hij besloot zèlf de regie te nemen, startte een eigen bedrijf en schreef een boek. De interviews die hij afnam over de vraag ‘wat zijn eigenlijk de taken van een algemeen directeur?’, brachten hem in contact met zijn eigen grenzen. Zo leerde hij dat je beter een kleinere groep kunt aansturen en minder verdienen, dan je talenten onbenut laten bij een grotere organisatie. Uiteindelijk werd hij geselecteerd voor een baan als algemeen directeur bij een kleinere organisatie met een lager salaris. Die stap had hij niet kunnen zetten zonder zelfreflectie en zonder zijn onderzoek. Het gaat niet om de positie, maar dat hij op een voor hem betekenisvolle manier zijn carrière voort kan zetten. A career that matters!


Carina Benninga
consulent

Goed artikel?

Share on

Careers that matter

© Van Ede & Partners. All rights reserved.