Profilering: wat er op staat, zit er in?

  • Juist wanneer iemand van baan wil veranderen, wordt duidelijk hoe belangrijk het is een goed ‘profiel’ te hebben. Wat maakt jou en jouw bijdrage bijzonder? Om die vragen te beantwoorden, kan het helpen om over jezelf na te denken als een merk, een ‘brand’. De kennis omtrent het bouwen van een merk, maar dan toegepast op jezelf, noemen we personal branding.

          3 November 2017

Personal brand
Social media maken het gemakkelijk om een eenduidig ‘personal brand’ neer te zetten. Vooral voor mensen die hun carrière als lineair pad naar een eenduidig doel uitstippelen, biedt dit grote voordelen. Maar wat als je nu heel veelzijdig bent en interesses combineert die voor de buitenwereld misschien minder logisch zijn? Er is niets mis aan om twee kanten van jezelf te laten zien als het allebei bij jou hoort. Volg je hart. Ook als dat betekent dat je twee goede verhalen hebt, in plaats van één. Cees Harmsen, directeur van de Groningse vestiging van Van Ede & Partners en tevens psycholoog en schrijver van drie boeken over personal branding: “Ik zie die combinatie van twee bijzondere interesses als een voordeel. En adviseer dan ook om dat te presenteren. Een bijzondere combinatie zorgt voor een uniek profiel. Dát maakt de ‘branding’ nou juist ‘personal’.”

Laat zien waarom je switcht
Mogelijk nog lastiger is het voor mensen die na een succesvolle carrière een switch willen maken en hun werk op een ander gebied willen voortzetten. Je ‘vorige leven’ raak je online niet kwijt en kan je positionering op de arbeidsmarkt aanzienlijk bemoeilijken. Harmsen: “Vermeld overal, en juist op je LinkedIn-profiel, gewoon dat je een switch hebt gemaakt of wil gaan maken. Het gaat in dergelijke gevallen altijd om het verhaal dat er achter zit. Dat geldt ook voor het zogenoemde ‘gat in je CV’. Dat hoeft helemaal geen ramp te zijn, je moet er alleen wel een duidelijk verhaal bij hebben. Leidend zijn de begrippen ‘consistentie’ en ‘congruentie’. Wie je bent, moet samenvallen met wat je aan de buitenwereld laat zien. Het is mogelijk dat je in een bepaalde sector geen congruentie meer voelde. Bijvoorbeeld een makelaar die geen huizen meer wil verkopen. Bij iemand die de overstap wil maken naar een andere branche, onderzoek ik altijd welke waarde bij hem/haar consistent is. Welke waarde was leidend voor jou in de makelaardij en hoe komt die waarde tot uiting in de branche waarin je verder wilt”.

Een grote switch is een verrijking. Laat zien wat je de wereld te bieden hebt! Een grote switch in je leven is een verrijking en de ervaring van je vorige carrière neem je mee.

Ballet als basis
Ik spreek uit ervaring. Mijn carrière als klassiek balletdanser was kort, maar vormde wel de basis voor wat daarna kwam. Ik leerde het trainers- en coachvak begin jaren negentig, werkte bij een start-up en bij de publieke omroep. Die ervaringen vormden mij tot wie ik nu ben: een coach die anderen in beweging brengt en kan reflecteren op verandering. Misschien is dat de kern van personal branding: laten zien wie je bent, in alle veelzijdigheid en veelkleurigheid die daar bij hoort.

 

Goed artikel?

20 readers find this a good article

Share on

Careers that matter

© Van Ede & Partners. All rights reserved.