Wie ben ik dan?

  • Wie je bent, moet samenvallen met wat je aan de buitenwereld laat zien. Dat is de kern van eerdere blogs over het belang van personal branding. ‘Allemaal best, maar wie ben ik dan?’ is de soms licht-panische vraag van een cliënt. Niet zo gek, want filosofisch gezien is dat misschien wel de moeilijkste vraag die er is.

          3 februari 2016

‘Ik ben me er eentje’ zegt een bekend cabaretier om zichzelf te typeren. Maar wat dan voor eentje? Vragers op de arbeidsmarkt zoals werkgevers, headhunters en opdrachtgevers willen niet alleen weten wat voor ervaring je hebt en wat je expertise is. Ze willen ook weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Wie is die man/vrouw? Wat is je professionele én persoonlijke signatuur?

Om op die vragen in te kunnen spelen, is het belangrijk jezelf te onderzoeken en serieus te nemen. En dan zitten mensen zichzelf vaak in de weg. Te kritisch, te bescheiden, oordelend of relativerend, ach zo bijzonder is het toch allemaal niet en wie zit daar nou op te wachten. Dat verhindert dat je de feiten over jezelf eens op een rijtje zet. Kijk met een schone blik in de spiegel en durf vast te stellen wat je wél weet over jezelf. Je hoeft niet te bavianen en jezelf op de borst te kloppen, maar valse bescheidenheid helpt ook niet.

‘Het is met mensen net als met merken’, zegt een cliënt die nu een eigen bedrijf in branding in retail heeft. ‘Het gaat niet om bruin haar en blauwe ogen, maar om hoe je geboren bent en groot geworden, waarom je hier bent en vanuit welke overtuigingen je leeft.’ En zo is het! Onderkennen en accepteren dat je bent wie je bent – niet meer, maar zeker ook niet minder – dat is een kwestie van lef en gezond verstand. Twee zaken die ik graag faciliteer.

Ik houd ervan om mensen aan zichzelf te herinneren. ‘Iedereen is uniek’ vond ik ooit een cliché uitdrukking. Hoe langer ik leef en in dit vak actief ben, hoe meer ik weet dat het toch écht waar is. Het is de kunst om die onderscheidende aanwezigheid van mensen boven tafel te krijgen. Een cliënt zei ooit: ‘Ik heb woorden gevonden voor iets dat eerst onbewust was.’

Van Ede & Partners helpt mensen tot bloei te komen in hun werk. Om dat te illustreren, tekenen we vaak een tulp die onder de aarde een bol en wortels heeft. De persoonlijkheid van het merk, wie je bent en je zielsmissie: ze vormen een onzichtbare kracht die 'onder de grond' te vinden is. Dat unieke eigen profiel leren kennen, geeft je rust en vertrouwen.

Ooit had ik de kans om bij een cliënt die veredelaar van tulpenbollen is (ik verzin dit niet) te checken of deze metafoor wel helemaal klopt. ‘Wat maakt eigenlijk een goeie tulp?’ vroeg ik hem. ‘Een sterke bol met gezonde wortels’, zei hij stellig. ‘Die groeit en bloeit het mooist’. En daarom geven we daar bij Van Ede & Partners zorgvuldig aandacht aan. Wie je bent, je eigen natuur, maakt het sterkste merk dat er is.

 

Goed artikel?

16 lezers vinden dit een goed artikel

Delen op

Careers that matter

© Van Ede & Partners. All rights reserved.