Een eigen bedrijf beginnen: genieten van de worsteling

  • ‘Waarom schrijf je hier niet eens over?’ vroeg mijn coach me. ‘Je bent zo enthousiast en goed bezig, daar zit vast een verhaal in’. ‘Willen mensen bij Van Ede & Partners over mijn worsteling lezen dan?’ was mijn tegenvraag ’geen idee, probeer het gewoon’.

    Geschreven door een cliënt       25 februari 2015

Snoeren, knopen, tafels, handdoeken, schroeven, stickers ... Zet er .nl achter en je hebt een bedrijf. Zo makkelijk is het. En dan al die busjes op de weg, met prachtige stickers op de achterruit. Tuinieren, stukadoren, websites bouwen, honden uitlaten, gevels reinigen en nagels lakken. Iedereen heeft een eigen bedrijf of start er een, zo lijkt het wel. En waarom ik dan niet, met m’n studie bedrijfskunde, NIMA C en een bak aan ervaring?


"Ben ik wel een ondernemer? Kan ik administratie voeren? Hoe bouw ik een website?"


Ben ik wel een ondernemer? Kan ik administratie voeren? Hoe bouw ik een website? Wie gaat mijn producten kopen? En hoeveel? En hoe werkt het dan als ... Ik kan nog wel 100 vragen op noemen die door mijn hoofd speelden, en nu nog steeds trouwens. Vragen, vragen, vragen. Altijd maar in discussie met mezelf over of ik wel of niet voor mezelf ga beginnen, en waar ik ga beginnen. Sollicitaties zijn totnutoe niet gelukt. Dat is zeker. Wellicht komt er nog eens een mooie baan voorbij die perfect in mijn plaatje past. Maar om daar nu op te gaan wachten?

Ik ben dus voor me zelf begonnen. Met als ingrediënten: een idee, gezond verstand, marketing- kennis, veel energie en steun van mijn partner en een startkapitaaltje.

Cruciaal is dat je een idee hebt. Nu ben ik nogal creatief aangelegd, en heb dus veel ideeën. Keuzes maken is dan het belangrijkste advies. Uiteindelijk heb ik gekozen voor twee businessconcepten die bij mij passen, maar die mijlenver uit elkaar liggen. Ik ga tafels verkopen en marketingadvies geven aan dienstverleners. Ik heb een businessplan geschreven waarin ik uitdiep hoe ik met beide bedrijven volgend jaar mijn brood ga verdienen. Of het gaat lukken? Ik vraag het me nog steeds af. Wat het uiteindelijk gaat worden? Geen idee.

Dan heb je natuurlijk gezond verstand nodig. Je moet best veel weten van veel zaken. En keuzes maken zonder dat je precies weet wat de consequenties zijn. Daarom praat ik veel met mensen en toets ik mijn ideeën. Zowel over tafels als over marketingadvies. Ik maak een model (een plaatje in MSWord) dat mij en mijn gesprekspartners helpt om to the point te komen. Klopt mijn visie? Misschien. Zitten kantoren op mijn diensten te wachten? Waarschijnlijk wel (in ieder geval één kantoor is al een betalende klant). Kopen mensen tafels via internet? Blijkbaar wel, want ik lever er vrijdag weer een af in Zuid Limburg.

Ik ben altijd een marketeer (en veranderaar) geweest. Marketing kan veel betekenen, maar is tegelijkertijd ook maar een klein radertje in het geheel. Ik kan mijn kennis goed gebruiken en weet qua concept en product-markt combinatie goed te focussen. Ik kan het ook best goed omzetten naar communicatie en websites.  Maar is het product goed genoeg? Kan ik mijn leverancier vertrouwen? Is mijn prijs niet te hoog? Of te laag? En hoe moet ik mij positioneren naast al die andere marketingadvieskantoortjes, zzp-ers en andere gezondverstandverkopers? Tja.


"Eigenlijk krijg ik steeds meer energie." 


Energie heb ik genoeg. Als redelijk gezonde vijftiger in een redelijk gezond lichaam kan ik veel aan. Om 7 uur ’s ochtends en ook om 23 uur ’s avonds. Ook al vallen me de ogen soms dicht op de bank bij P&W. Eigenlijk krijg ik steeds meer energie. Alles wat ik doe, doe ik voor mezelf. Alles wat ik bespreek gaat over bouwen, de toekomst, nieuwe dingen, leren. Natuurlijk is het spannend. Er zitten niet 40 uur in een werkweek maar 7 keer 24 uur in een hele week. Hoe leuk is het om zaterdagnacht een offerte te maken. Of op zondag een klant die een tafel wil kopen te woord te staan. En dan toch weer die vragen. Gaat het lukken? Moet ik meer investeren? Moet ik meer inkopen of meer tijd aan verkoop besteden?

Mijn partner steunt mij, door dik en dun. Ze kent me en weet dat ik gelukkig ben en blijf als ik mag vernieuwen, bouwen, leren. Ze weet dat ik inspiratie nodig heb, en vertrouwt dat ik ook anderen dan kan inspireren. Maar ook zij vraagt zich wel eens af. Gaat dit werken? Wordt hij hier gelukkig van?

En dan mijn startkapitaaltje. De gouden handdruk geeft (wat) lucht. Zonder dit kapitaal zou de hele onderneming nooit van de grond komen. Zou ik nooit aan het ondernemen zijn geslagen. Het geeft wat tijd. En wat rust. Maar niet te lang. Wanneer ga ik echt genoeg verdienen? Hoe zit het met het pensioen? Welke auto gaan we rijden? Hoe zit het met belasting? Uitkering? BTW? Al die vragen blijven maar komen.

En toch is het supergaaf om dit te mogen en kunnen doen. Om te ontdekken dat het kan. Om mensen gelukkig te maken met een eigen ontwerp tafel. Om bezoekers op je site te krijgen en likes op Facebook. Om projectontwikkelaars uit Groningen aan de lijn te krijgen. Restauranteigenaars die misschien wel 30 tafels willen kopen. Om stijgende grafieken in google te zien. Om een advocatenkantoor te helpen met het agenderen van commerciële thema’s en prioriteiten te stellen. Om te leren hoe staal wordt gesneden en poedercoaten werkt, om gevraagd te worden voor bijeenkomsten. Maar vooral om te ervaren dat er nog zoveel valt te genieten. Ik ben begonnen. Ik doe het. Ik onderneem. Kijk op www.potigetafels.nl en www.hartenzaak.nl of like me op facebook.com/potigetafels.

Goed artikel?

Delen op

Careers that matter

© Van Ede & Partners. All rights reserved.